Posted by: dewittom | January 2, 2013

Trends en 2013 – Wie zal het zeggen?

Begin van het jaar 2013 en gelukkig de meeste top- en floplijstjes van 2012 achter de rug. Het kan wel eens plezant zijn om door te bladeren maar na een tijd zit je buik er toch van vol.

Wat mij vooral interesseert is wat er gaat gebeuren in 2013. Leuke voorspellingen maken/delen en daarna bekijken of je het bij het juiste einde had. Elk jaar zie ik met veel plezier in mijn mailbox en op Twitter het trendrapport van @Netlash staan. Daar klik ik nu wel eens op… Deze simpele call-to-action geeft mij een overzicht wat de ‘experten’ denken. 2013 heeft enkele zaken in petto, deels nieuw en deels ideëen die volwassen worden. Trends, voor de ene iets simpel, voor de andere een studie aan de universiteit. Daar spreek ik me nu eens niet over uit.

Afbeelding

Nu wat denk ik, of waar sluit ik me bij aan voor 2013? Ik blijf binnen mijn eigen werkveld van HR en SocialMedia:

1) Bedrijven gaan zich meer en meer bewust worden van big data. Waar het in 2012 al her en der werd geroepen zal er in 2013 ook daadwerkelijk budget naar gaan. De vraag zal echter blijven hoe ze dit gaan aanpakken en op basis waarvan ze hun analyses gaan doen. 1 slechte parameter of verkeerde interpretatie en het is al klaar voor de vuilbak. @Anthonybosschem van Darwin Analytics heeft hier 5datatrends gespot in het rapport. (pagina 24->;27)

2) BYOD, Bring Your Own Device, zal het voornamelijk in de kleinere bedrijven goed doen maar ik zie het in 2013 nog niet direct openbreken naar de echt grote bedrijven. Veel grote bedrijven hebben een IT-infrastructuur waar heel wat security en policies achter verschuilen. Bepaalde informatie mag nu éénmaal niet het bedrijf buiten. Daarom zie ik nog niet direct een shift naar BYOD in dit segment. In de kleinere bedrijven daarentegen zal dit sterk opkomen met zelf een verschuiving naar BYOS, Bring Your Own Software. De enige valkuil hier is dat een bedrijf problemen zal krijgen met licentieovereenkomsten die ze niet hebben aangekocht.

3) Budgetverschuivingen en gebruiksvriendelijkheid. Méér en méér zal een deel van het budget van IT weggekaapt worden door Marketing. De focus zal voornamelijk liggen op de eindgebruiker. Hoe overhalen we hen om samen met ons merk in zee te gaan of er gewoonweg al over te spreken? Bedrijven starten met het ontwikkelen van apps maar in 2013 zal de nadruk voornamelijk liggen op mobiele websites creëren. Door de analyse van de uitpuilende bakken met data over de gebruiker/consument zal er een doordachte aanpak gekozen worden. De consument/gebruiker zal zelf in bepaalde gevallen mee kunnen kiezen in de evolutie en mogelijkheden bij het merk. Digital will be the new normal and conversations will be elementary.

4) Uit punt 3 komt ineens punt 4 naar boven. De heersende war for talent in HR zal blijven bestaan maar er onstaat er nog een andere binnen het bedrijf: war for consumer/customer. In de digitale wereld (tegenwoordig gewoon de wereld) gaan bedrijven volop inzetten om relaties aan te gaan met hun consumenten. Daar zit een shift omdat alles ineens razendsnel gaat. Een klacht of compliment wordt met een muisklik verzonden naar heel de wereld en men verwacht een gelijkaardige reactie bij het merk. Géén antwoord of reactie van het bedrijf wordt automatisch door de community herleidt naar #fail. Enige waar bedrijven op moeten letten is dat ze geen online helpdesk worden. Hou altijd in gedachten dat sociale media maar een onderdeel zijn van dat wat je kan gebruiken, het is geen strategie op zich. Gebruik het volledig arsenaal aan media om je gebruikers/klanten/fans/volgers te bekoren. 1 Richtlijn die ik alvast wil meegeven: luister in eerste instantie en kies je kanalen uit. Je kan niet overal aanwezig zijn. Het wenselijk gevolg van de hele inspanning? Buzz en belangrijker: conversaties. Gebruikers die meedenken met je merk en ook dit willen delen aan hun volgers. Zo krijg je op termijn brand ambassadors en deze zijn onbetaalbaar. Zie ook dit leuk verhaal van L.L.Bean via @briansolis [ link ]

5) HR springt volledig mee op de kar van de sociale aanpak. Interne bedrijfsnetwerken worden mee geënt op Yammer , Corporate trainingen worden gegeven over de sociale media inclusief do’s and don’ts, policies worden ontwikkeld en vooral wordt de toegang naar sociale media binnen het bedrijf opengezet. Het faciliteren van thuiswerken (nog meer als 2012) en het opkomen van performance management met constante 360°-reviews. Naast dit alles komen ook nieuwe functies naar boven zoals conversation managers en zullen de recruiters volop mee inzetten op sociale media als staffingkanaal. Uiteindelijk zullen de positieve medewerkers het imago van de werkgever ook delen via hun eigen digitale identiteit. (zie punt 5 van de brand ambassador)

6) De overheid zal na al die jaren definitief het stoffig karakter van zich afgooien en gaan voor innovatie. Van slechtste leerling in de klas gaan ze voor magna cum laude. De nieuwe wind doet ze deugd en maakt de overheid weer sexy als werkgever. Zij zullen ook de weg leiden naar oa het Nieuwe Werken (ondertussen al het Anders Werken genoemd). Boegbeelden als @FVMass , @Happy_Laurence , @deflik en al de mensen van #Club35 dragen hier hun steentje aan bij.

7) Als laatste wil ik nog even de laatste, hopelijke, trend aangeven die ik meeneem in dit overzicht. In 2013 zullen de early adopters overgaan naar de early majority. Facebook, Twitter en HetLaasteNieuws zal niet langer hun thuisbasis blijven en zij zullen verder en verder meegaan in het mobiele & sociale verhaal.

In volgende blogposts wil ik gerust nog op bepaalde zaken terugkomen indien dit gewenst is. Laat gewoon iets weten hieronder als reactie of vraag het via Twitter ( @dewittom )


Responses

  1. Hey, leuke post!
    Wat bedoel je juist met “performance management met constante 360°-reviews”, of hoe werkt dit in de praktijk?

  2. Dag David, bedankt voor je reactie! Wat betreft performance management & 360°-reviews: ik zie dit als het evalueren van het werk & de productiviteit aan de hand van bepaalde KPI’s. Concreet is dat je de individuele doelstellingen van de medewerkers mee in lijn brengt met die van de organisatie zijn strategie. Dit gekoppeld aan constante feedback ipv geplande gesprekken via cycli. Deze feedback moet komen van iedereen die betrokken is bij de job van de medewerker. Zij zien het dagdagelijkse werk, de samenwerking en de oplossingen die worden bedacht. Instant feedback laat u ook toe om tijdig bij te sturen en zo kan de werknemer ook nooit laattijdig feedback ontvangen.

    • Klinkt interessant. KPI’s hebben inderdaad het voordeel dat ze automatisch en constant gemonitord kunnen worden. (Alhoewel dat in de praktijk vaak niet altijd het geval is, en de berekening van de KPI waardes manuele stappen vereist.) Maar hoe zie jij die “instant feedback” van collega’s/oversten? Dit mag immers niet alleen de negatieve feedback zijn, maar moet ook de positieve kanten belichten. Ik denk dat “instant” hier misschien conflicteert met het reflectieve karakter dat een evaluatie nodig heeft.

      • Dag David, ik ga er inderdaad van uit dat feedback niet enkel bestaat uit negatieve feedback. Alle positieve zaken moeten ook terugkomen. Instant was misschien het verkeerde woord. Ik bedoel eerder met een hogere frequentie dan de gebruikelijke 3 gesprekken per jaar (planning – tussentijdse en definitieve evaluatie).


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 580 other followers

%d bloggers like this: