Posted by: dewittom | May 8, 2013

Dank u werkgever!

In tijden van crisis, ontslaggolven, besparingen en ongeloof in het slagen van een sociaal overleg lijkt dit een rare titel. Dat is het echter niet.

Af en toe een bedankje aan je werkgever kan op zijn plaats zijn. Net zoals een schouderklop van de werkgever aan de werknemer dit is. (dit wordt trouwens al te weinig gedaan in sommige omgevingen, lang leve complimentendag om dit eens op te vangen)

Waarom dan bedanken? Laat me het omdraaien: waarom niet? Je werkgever is méér dan degene waar je al eens op kan vloeken. Het is de ‘persoon’ die je geld geeft om brood op de plank te brengen (in ruil voor arbeid weliswaar), die je een uitdagende job aanbiedt, die uitzoekt wat voor jou het beste carrièrepad is binnen de firma, diegene die ervoor zorgt dat je de nodige opleidingen volgt om je functie goed te kunnen uitoefenen, diegene die zorgt dat je in een leuke omgeving kan werken, …

 

employee-engagement-survey-staff-survey
Omwille van vb. een persoonlijke tegenslag zie je hoe belangrijk dit ook kan zijn. Je werk is, als je je job graag doet, als een tweede thuis. Een familie waarop je kan terugvallen en die je steunt wanneer het moeilijk gaat. Sommigen onder jullie zullen nu denken dat dit niet overeenkomt met hun situatie. Dit is daarom niet slecht, iedereen voelt zich goed in een bepaalde cultuur en ik voel me nu éénmaal top bij mijn werkgever. Ondanks de weinige werkervaring die ik heb bij andere werkgevers denk ik dat ik mag stellen dat ik in een unieke cultuur ben terechtgekomen en in een warm team waar iedereen iedereen kent. Maar nu ben ik wat aan het afdwalen van mijn initiële post. (Toch bedankt collega’s! 🙂)

We leven in tijden waar je zelf verantwoordelijk bent voor je loopbaan. Je moet zelf het initiatief nemen om aan het stuur te staan om je carrière de wending te geven die jij wilt. Idealiter ligt dit ook in de lijn met de verwachtingen van het bedrijf. Zo heb ik al een paar keren het buzzwoord ‘I-deals’ horen vallen. I-deals zijn vrijwillige, gepersonaliseerde overeenkomsten die afwijken van wat standaard mogelijk is binnen de organisatie, afgesloten tussen een werknemer en dienst werkgever, met een win-win voor beide partijen (Rousseau, Ho and Greenberg, 2006). (lees ook het artikel van Prof. Dr. Ans De Vos van de Antwerp Management School).

Ik heb ook een i-deal met mijn werkgever. Ik ben iemand die je vrij actief kan noemen op sociale media en hier een gezonde interesse in toont. In het verleden werd ik al betrokken bij het social-media-project binnen SD Worx. Naar aanleiding van mijn interesse en mijn competenties op dit vlak had SD Worx het voorstel gedaan om mij als Conversation Manager aan te stellen. Een Payroll Consultant die ook Conversation Manager is.. een rare combinatie hoor ik velen denken. Helemaal niet als je er verder over nadenkt. Ongetwijfeld dat jij, die deze blog nu leest, meer kan dan enkel hetgene wat je functiebeschrijving je vertelt.
Social-media-for-HR-photo
Na kort overleg tussen 2 afdelingen was de kogel door de kerk – ik mag mijn job als Payroll Consultant combineren met Conversation Manager. Hoe zalig is dat niet! Verschillende interesses die zich vertalen in jobinhoud. Daarvoor dank ik mijn werkgever, om de loopbaan van werknemers serieus te nemen en ze inspraak te geven in de richting die ze uitwillen. Ook mijn werkgever wordt hier beter van, een werknemer die extra enthousiast is en tegelijk een geëngageerde ambassadeur is van het bedrijf. Dat zijn, mijn inziens, de werknemers die er altijd ‘the extra mile’ voor willen gaan.
Ik ben ook een groot aanhanger van co-creation. Als je met iedereen in het bedrijf nadenkt over iets dan zal het idee dat daaruit ontstaat veel beter zijn dan wanneer het enkel op een niveau wordt besproken. Alle medewerkers tesamen maken het bedrijf en daarin schuilt ook de kracht. Zo kan het idee van een werknemer uitgroeien tot iets waar het bedrijf een gigantisch potentieel kan aanwenden. Ik kan hier ook elke dag aan meewerken…en jij ook!

??????????????????????????????????
In de komende blogposts kan het dus heel goed zijn dat ik meer zal spreken over conversaties met doelpubliek, het opbouwen van ambassadeaurs en het delen van tips en tricks. Daarnaast blijf ik natuurlijk ook mezelf en zal ik bloggen over al hetgene dat mij interesseert en op die specifieke moment wil delen.
Om mijn nieuwe functie wat kracht bij te zetten…u volgt SD Worx toch al? 🙂
Twitter: @SDWorxBelgie@SDWorxBelgique
Facebook: SD Worx Belgium
LinkedIn: SD Worx

Vragen of opmerkingen? Shoot!


Leave a comment

Categories