Posted by: dewittom | February 6, 2013

Moord, brand… Telenet

Zondag 3 februari stond Vlaanderen in rep- en roer…Telenet meltdown

Afbeelding

Ik stond rustig op zoals een mens dat doet op een zondag. Je passeert langs de bakker voor verse pistolets en daarna bij een kop warme koffie lees je de krant op je iPad en keuvel je wat mee op de gekende sociale media.

Echter was het deze maal iets anders. Geen internet…
Instellingen dan maar nakijken op het apple-product… alles in orde.
Volgende stap…Telenet TV eens opzetten voor te zien of het werkt… alles in orde.
Wat doet een mens dan? Op zijn smartphone zijn 3G activeren en Twitter controleren op hashtag Telenet.

Ik moet zeggen dat de zoekactie enorm veel opleverde. Ik kon eruit filteren dat mensen in alle staten waren omdat hun internet niet werkte door een grootschalige panne bij Telenet. Mijn mond viel echter open van de ‘tone of voice’, ik dacht dat er in Brussel al een betoging aan de gang was van de gemiddelde Telenet-klant. Zelfs de ‘bekende Vlaming’ liet zich meeslepen. Zo zag ik Stijn Stijnen (doelman van Beerschot) tweeten: “Compensatie Telenet….ik betaal niet voor niets!!!”. Een glimlach verscheen op mijn gezicht toen een medesupporter antwoordde: “dat doen wij al een heel seizoen”.

Ik vind dat mensen nogal snel moord en brand schreeuwen omdat Telenet een grote panne heeft. Ik kan begrijpen dat sommige mensen het internet dringend nodig hbben maar toch niet het gros van Vlaanderen. De schreeuw om compensatie vond ik in dat opzicht goedkoop. Als er een bus van de Lijn niet rijdt dan wacht je toch ook gewoon op de volgende? Het is nu niet dat Telenet elke week een algemene panne heeft. Mocht dat zijn dan zou ik begrijpen dat er om compensatie geroepen wordt. Nu Telenet heeft het in ieder geval toch trachten te compenseren met een gratis film.

Bij dit geval wil ik ook nog eens een pluim geven aan Telenet voor de duidelijke communicatie. Zowel op sociale media als in de klassieke kanalen. Dit lijkt logisch maar dat is het zeker niet.

Nu ik was bezig aan mijn zondagvoormiddag. Géén internet…what to do, what to do? Om eerlijk te zijn vond ik deze panne een openbaring. Je wordt ermee geconfronteerd hoe verweven het internet is met je dagelijkse leven. Je smartphone wordt terug herleidt naar een gewone telefoon waarmee je kan bellen en sms’en. Facebook, Twitter, LinkedIn, Foursquare, Mail en pushberichten verleden tijd. Terug zoals het vroeger altijd is geweest. Pure nostalgie op de moment dat online offline ging.

Enkele uren later ontving ik het bericht dat het probleem opgelost was. Iedereen connecteerde zich terug en de wereld ging door zoals de dag ervoor. Had ik eigenlijk iets belangrijks gemist? Niet echt.
Het punt dat ik wil maken is dat het soms nuttig is om even aan digital detoxing te doen. Ik ben zelf constant verbonden met online applicaties dus ik weet hoe moeilijk dit soms kan zijn. Maar langs de andere kant geeft het je een moment rust. Ik ga het in de toekomst toch eens in overweging nemen.

Bedankt Telenet voor de panne, ik heb er alleszins iets aan gehad.


Leave a Reply

Categories

