Posted by: dewittom | March 10, 2013

Mijn paars hart bloedt…transFusie?

Zaterdagavond, 09/03/2013, 21u30, het laatste kwartier gaat in tijdens de match Waasland-Beveren versus Beerschot. (beter gekend onder de #wbebee). De stand? 3-1 en Beerschot is veroordeeld tot play off 3 tenzij Lierse ook verliest tegen Kortrijk. We lanceren de app op onze iPhone (om eerlijk te zijn waren we dit al vanaf minuut 1 aan het volgen) en de realiteit slaat toe…Lierse leidt met 1-0 terwijl Beerschot lijdt op de Freethiel.

Een goal van Losada (3-2) kon het tij niet meer keren, 6 matchen tegen Cercle Brugge komen eraan waarvan de eerste match geen resultaat heeft buiten een mentale ‘opkikker’ voor de winnaar. Dit is immers, toevallig, de laatste match van de reguliere competitie. 
Aanvankelijk zag alles er in theorie nog haalbaar uit: Lierse zou onderuit gaan tegen Kortrijk wat toch de betere ploeg is én Beerschot zou winnen tegen Waasland-Beveren die niets meer te winnen hadden omdat in play off 2 de punten op 0 worden gezet. Waar ik niet aan had gedacht is dat Kortrijk ook in play off 2 zit én de beker nog speelt, een B-elftal was dus voldoende om Lierse de kracht te geven om een thuiszege te behalen. 

Spreken we hier dan niet van competitievervalsing? Bewust met een B-elftal aantreden? Niet echt want het is van alle tijden én de voetbalbond heeft het systeem van de play offs zelf op poten gezet. Het is duidelijk dat dit systeem toch moet veranderen, om nog maar te zwijgen van de 5 dodelijk (mogelijk saaie) matchen in play off 3. Na 3 matchen kan het al beslist zijn en kan de ‘winnaar der verliezers’ nog wachten tot het kan aantreden in de eindronde. Dit is veel te lang en de spelers verliezen matchritme. 

Zie ik mijn geliefd Beerschot play off 3 winnen? Als ik realistisch ben moet ik zeggen van niet. Als ik mijn hart volg dan maken we het af in 3 wedstrijden en rollen we iedereen in de eindronde op om gewoon maar te laten zien dat Beerschot in eerste klasse thuishoort.
Ik zal tot het einde achter mijn ploeg blijven staan.

Maar de degradatiematchen tegen Cercle zijn nog niet gestart of de geruchtenmolen is al in gang gezet. In de Gazet Van Antwerpen stond al een artikel rond een eventuele fusie. Onze voorzitter zou zich terug verbroederen met de voorzitter van Antwerp om zo op termijn de fusieploeg Sporting Antwerp te lanceren. De katoennatie zou al klaarstaan om grote hopen geld te investeren in 1 Antwerpse ploeg. Om het helemaal compleet te maken zou er zelf al een stamnummer zijn aangemaakt voor de fusieploeg. Geloof wie geloven wil…

Sporting Antwerp, sorry dit is teveel Antwerp voor mij als Beerschot-supporter. Je moet het vel van de beer ook niet verkopen vooraleer het geschoten is. Waarheid als een koe. 
Paars en rood vind ik nu ook niet direct de beste kleurencombinatie. Al een geluk dat men dan ook nog de kleuren van den Berchem mee in de mixer zou steken. (nog een gerucht: we zouden misschien gaan spelen op het Rooi).

Ik stel me ook de vraag of dit een stop zou zijn aan het wanbeleid en een garantie is op een Antwerpse topploeg die kan meedingen naar de beker met de grote oren, de titel in Europa. Ik ken al menig voorzitter die dit beweerd hebben (dixit Samy van Lierse) maar ik heb er nog maar weinig in zien slagen. Het zal ongetwijfeld een nieuwe ruimere doelgroep supporters aanspreken al zie ik niet in waarom alle Antwerpse Anderlechtsupporters ineens naarhier terug zouden migreren. 

Feit is wel dat als er een fusie zou zijn er 2 grote culturen in het voetbal verdwijnen. Antwerp en Beerschot zijn beroemd en berucht voor hun aanhang. Ik geef toe dat we niet altijd het beste imago hebben maar de sfeer zit er altijd wel in. Vuur, passie en alles geven voor de ploeg. Een derby zal er niet meer zijn tenzij tegen Mechelen maar excuseer dat ik dat minderwaardig vind ten opzichte van den echten derby Beerschot-Antwerp.

Feit blijft…mijn paars hart bloedt. Paars hart, rood bloed en wit van het leven dat zich onttrekt uit 2 voetbalploegen. Een transFusie is dan toch misschien de beste oplossing?
Ik wacht af en sta achter mijn ploeg tot het bittere einde, zoals het een goede supporter beaamt. We shall not be moved…


Leave a Reply

Categories

