Posted by: dewittom | June 18, 2013

Bedrijven en sociale media = platvoerse commerce?

Antwerpen, 18 juni 2013, +30°C

Een warme ochtend op de werkplek. Al een geluk is er nog verkoeling te zoeken in de schaduw of achter je bureau. De dagelijkse cyclus trekt zich op gang met vragen die gaan van payroll naar opstarten naar sociale media. Het voordeel van een duojob om zoveel variëteit in je werk te hebben. 

Om 10u00 kijken we even de media na en trek ik naar een populistische website die soms meer op sensatie gericht is dan nieuwsvergaring. De naam springt waarschijnlijk al in ieders gedachten. Ontspanning voor de hersencellen zodat ook zij even kunnen afkoelen. Even naar beneden scrollen door alle artikels en dan vind ik plots een titel die interessant is. Klik op Facebook is geld waard

Die klik op het artikel leek mijn geld (gelet op time is money) waard. Terwijl ik het artikel doorneem overvalt mij wederom de platvoerse gedachte die achter sociale media hangt. Een facebook-like is tegenwoordig de garantie tot succes en winnen voor degene die op het aardige duimpje klikt. Elk bedrijf doet nu gelijkaardige zaken om hun aantal fans op de pagina exponentieel de hoogte in te jagen. Op zich is hier niets mis mee zolang de ‘fan’ maar een meerwaarde krijgt. De vraag die ik me soms stel is of deze actie wel kadert in de algemene strategie van een bedrijf. Grijpt men niet te snel naar commerciële quick wins in het aantal fans om een fictieve return te creëren? Op deze manier worden bedrijven en sociale media te snel geassocieerd met pure solden en wedstrijden.

Ik kan u alleszins verzekeren dat dat niet de initiële bedoeling is van een bedrijf op sociale media. De meesten willen waardevolle conversaties opbouwen met consumenten, dichter bij hun eigen doelgroep geraken en op deze manier nieuwe inzichten vergaren over de behoefte van de markt. Samen met hun volgers, fans, … samenwerken om een betere service te kunnen bieden en beter afgestemde producten of updates te lanceren. 

Normaal gezien wordt dit opgebouwd door bepaalde content via de verschillende kanalen te lanceren (Twitter, LinkedIn, Facebook, …) en conversaties op te bouwen. Indien de content interessant genoeg is dan zal je aantal fans/followers stijgen en zal er over je merk gesproken worden (dat gebeurt in ieder geval, of je als bedrijf nu aanwezig bent op het platform of niet). Na enige tijd stabiliseert de groei van je volgers en lijkt niets nog vooruit te gaan. Dan maar vlug een wedstrijdje creëren om het nog een boost te geven? Nee, blijf werken aan die content en probeer te analyseren waarom het aantal nieuwe volgers en conversaties stagneert. Je lanceert niet even snel een wedstrijdje, hier gaat voorbereiding aan vooraf met bepaalde doelstellingen zodat je kan meten of je actie effect heeft. 

Ben ik dan tegen wedstrjden en zaken die je kan winnen? Absoluut niet…maar dan wil ik wel een leuke campagne zien die geïntegreerd is over verschillende kanalen. Als het een meerwaarde biedt voor mij? Waarom niet
Maar ik verwacht wel dat de account ook actief blijft na de wedstrijd en dat is niet altijd het geval. 

Ik hoor u al denken: u geeft goed af op anderen maar ben je dan zelf zo goed bezig? Dat wil ik absoluut niet beweren. Ik leer elke dag bij en maak ook fouten. Al doende leert men. Elke conversation manager of mensen die elke dag bezig zijn met sociale media (al dan niet in professionele context) zal zelf zijn moeilijkheden tegenkomen. De juiste content, de juiste tone-of-voice, .. Ik geef hier enkel weer wat ik zie en denk en ik ben me er ook van bewust dat vele bedrijven alles wel goed aanpakken of hier alleszins alle moeite van de wereld voor doen. Maar laten we aub allen werken aan een positief imago van bedrijven op sociale media en het niet enkel laten herleiden naar een wedstrijd of korting.


Leave a Reply

Categories

